Gratis verzending vanaf 45 euro + cadeau!

De invloed van hormonen en de huid

Onze hormonen spelen een belangrijke rol bij het reguleren van de verschillende processen en functies van je lichaam, ook aan de buitenkant. Dat betekent dat wanneer onze hormonen niet in balans zijn, dit meteen te zien is aan je huid maar ook je haar en nagels.

Onze hormonen zijn betrokken bij vrijwel alle processen in het lichaam. Ontstaat daar disbalans door bijvoorbeeld stress, toxines of ongezonde voeding, dan ontstaat er (net als bij de darmen) disbalans in onze hele gezondheid. Een gezonde leefstijl is daarom ontzettend belangrijk om de hormonen in balans te houden!

Hormonen hebben dus een grote invloed op je huid. Je kunt een verstoorde hormoonbalans herkennen aan onder andere: vermoeidheid, trek in zoet, zoute en vetrijke voeding, aanhoudend hongergevoel, stemmingswisselingen, spijsverteringsproblemen zoals opgeblazen gevoel, laaggradige/ terugkerende ontstekingen. Ook zien we vaak een hormonale disbalans bij acne, eczeem en rosacea.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je hormonen meer in balans komen?
Voeding speelt een hele grote rol! We delen alvast een (aantal) tips:


Beperk de inname van suiker
Suikers hebben veel invloed op je huid. Door het eten van veel suiker stijgt de bloedsuikerspiegel waardoor op den duur de receptoren van insuline (een hormoon wat de bloedsuikerspiegel verlaagt) ongevoelig worden. De bloedsuikerspiegel zal dan verder stijgen waardoor het lichaam meer insuline moet gaan aanmaken. Een teveel aan insuline kan het hormoonsysteem verstoren. Beperk de inname van bewerkte voedingsmiddelen met geraffineerde suikers. Puur en onbewerkt! Begin met verse groenten en fruit en beperkt de inname van gluten en tarwe wat volop in brood, crackers, ontbijtgranen, koekjes en taart zit. Vind je het lastig om gezonde alternatieven te vinden? Ook hier kunnen wij jou bij helpen!

Drink dagelijks voldoende water en beperk cafeïne.
Drink dagelijks voldoende water om je lichaam gehydrateerd te houden en te helpen afvalstoffen af te voeren. Voor de juiste hormoonbalans is het ook belangrijk om cafeïne te beperken. Maximaal 2 kopjes per dag. Vervang suikerhoudende drankjes voor verse kruidenthee of maak zelf door middel van fruit bijvoorbeeld fruitwater.

Voeg extra eiwitten toe aan je maaltijd.
Eiwit is een onmisbare voedingsstof die je lichaam nodig heeft om weefsels op te bouwen en te herstellen. Het is ook heel belangrijk voor de hormoonbalans, omdat de insuline helpt reguleren en de productie van hormonen zoals oestrogeen en progesteron ondersteunt. Neem tussen de middag bijvoorbeeld een ei of tussendoor een handje noten. Je hebt niet altijd zuivel nodig om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zitten ook veel in andere voedingsmiddelen.

Eet voldoende (groene) groentes
Voor een goede hormoonbalans is het belangrijk dat er voldoende hormonen worden aangemaakt en worden afgebroken. Veel hormonale klachten worden veroorzaakt of verergerd door een onvolledige afbraak van oestrogenen. De lever heeft om oestrogeen af te kunnen breken bepaalde stofjes nodig voornamelijk uit groene bladgroenten denk aan koolsoorten, broccoli en bloemkool. Naast groene groentes, is het essentieel om over het algemeen veel meer groentes te eten voor een gezonde huid. Groentes zitten namelijk vol met antioxidanten!

Een gezonde darmflora:
We hebben goede en slechte bacteriën in onze darmen. Beide hebben we nodig voor het verteren van onze voeding maar wanneer er een verkeerde samenstelling hiervan is kan dit ook leiden tot een hormonale disbalans. Onze darmen staan direct in verbinding met onze huid. Daarnaast kunnen huidklachten ook een gevolg zijn van intoleranties (gevoeligheid) voor bepaalde voedingsmiddelen zoals lactose, soja, gluten of tarwe. Hierdoor raakt de darmflora uit balans waardoor uiteindelijk ook de hormonen uit balans raken. 

Er zijn nog meer oorzaken waardoor je hormonen uit balans kunnen raken. Vaak is er ook sprake van overbelasting van de ontgiftings en uitscheidingsorganen. (lever, darmen en longen) Hierdoor komen afvalstoffen via de huid naar buiten. Maar denk ook aan stress, stress gaat ALTIJD voor in je lichaam. Anticonceptiemiddelen en lichaamsbeweging speelt ook een rol. In deze blog kunnen wij dit niet allemaal uitleggen en geven wij enkele tips, dit vraagt namelijk echt maatwerk! Heb je hier vragen over, stuur ons gerust een berichtje. We helpen je graag!